På fisketur i Setesdalsheiene

Publisert av: Tor Inge Torgersen 29. august 2020

Sirdal, Suleskar og Valle byr på flott natur og mange fiskevann med fin fisk

Vi har valgt ut et område hvor vi fisket i 4 fiskevann; Ljomsvatnet, Rossevatn, Hellervatnet og Fiskevatn. Disse ligger på ca 900-1000m høyde.

Valle er en innlandskommune i Agder fylke. Valle ligger i Setesdal, og grensene i dalen går i sør mot Bygland og i nord mot Bykle. I nord og øst grenser Valle mot telemarkskommunene Tokke og Fyresdal, og i vest mot Sirdal]. Grensen mot Vestfold og Telemark går i høyfjellet. Kilde: Wikipedia

Bilde fra storfangst i ValleI Setesdal finnes det utrolig mange fiskevann. Her er finner du fisk i alle størrelser.

Mange vann huser liten- og til dels veldig liten fisk. Typisk overbefolka vann eller tusenbrødre som mange vil si. Men leter du litt så er det flere vann som kan gi deg kjempeopplevelser med størrelser over halvkiloen.

Kart over ruten vår med markører som viser parkering, fiskevann og teltplass.

Kart over fisketur til Valle 2019

Parkering

Parkering-Brottveit

Vi parkerte ved parkeringsanlegget på Brottveit og fulgte en fint opparbeidet grusvei oppover i fjellet. Det er en bom like ved parkeringsplassen og hadde vi kommet forbi denne med bilen hadde vi nok spart en time å gå. Grusveien går helt opp til et hyttefelt og som nevnt er det er fin vei, men det er en del bratte stigninger. Når vi kom opp til hyttefeltet begynte den virkelige tunge stigningen. Vi hadde en del vekt i sekkene da vi skulle overnatte i telt. Dette gjorde at vi svettet rimelig heftig på vei opp. Stigningen her er bratt, i hvert fall med tung sekk på ryggen 🙂 Når vi omsider hadde klart å karre oss opp til toppen kunne vi se Ljomsvatnet et godt stykke nede i terrenget og vi begynte nedstigningen mot vannet. Vi stoppet i sør-enden av vannet, laget oss mat før vi startet å fiske.

Fiske i Ljomsvatnet

Ljomsvatnet

Ljomsvatnet har fin ørret. 5 ørreter lot seg friste i løpet av de to timene vi fisket. Rød og fin i kjøttet var den også.

Turen gikk så videre nedover og forbi Vasslansvatnet. Her fisket vi ikke da dette vannet ikke går inn i Valle Fiskeadministrasjons sitt fiskekort. Jeg vet ikke om dette vanner tilbyr fiskekort andre plasser? Når vi hadde passert Vasslansvatnet gikk vi videre nedover mot Rossevatnet hvor vi hadde planlagt å slå leir.

Rossvatnet

Rossvatn Setesdal Valle

Vi campet ved nordenden av Rossvatnet. En grei plass å sette opp telt fant vi rett ved vannet, like nedenfor en støl som ligger der.

Teltplass Rossvatn

Rossvatn

Rossvatnet var et flott fiskevann hvor ørreten var bitevillig.

Mye fisk i varierende størrelse. Vi fikk så pass mye at det ble «catch and release» når vi hadde fått dekket vårt matbehov. I nordenden er det veldig grunt og vi fisket derfor ca 200m sør for teltplassen. Her bet fisken som sagt villig, jevnt over på hvert 10 kast. Det må jo sies å være akseptabelt!

Rossvatn-Setesdal-Valle

Fiske i Hellervatn.

Heddervatnet

Turen fra teltet og opp til vannet tok ca. en time i forholdsvis lett terreng. En halv times tid etter vi ankom ved Hellervatnet begynte det å vake noe så hinsides.

Dette vannet har mange grunne partier og på vest og nordsiden var det veldig vanskelig å fiske med sluk. På sørsiden er det mye stein og litt vanskelig å gå. Gikk greit, men har du barn med deg kan det være at du må vise ekstra forsiktighet. Vi hadde ikke fluestanga med, men det burde vi nok hatt. Det hadde gjort det lettere å fiske på de plassene hvor det var grunt vann. Fisket en times tid her og vi fikk 5 ørreter, alle små og under 250g. Nydelig plass som anbefales. Traff forøvrig på en gjeng fjellryper som satt i solsiden like ved vannet og koset seg helt til vi nesten trokka på dem. Alltid kjekt å treffe på fjellrypa selv om vi ikke var på jakt denne turen.

Fiskevatn

Fiskevatn - Valle i Setesdal

På turen hjemover ville vi innom Fiskevatn for å sjekke det. Her fikk vi ingen fisk på land. Vil tro det hadde litt med været å gjøre. 15 grader, vindstille og sol på blå himmel ved lunsjtider forteller meg nok at forholdene hadde litt skyld i det. Jeg hadde en ørret som fulgte etter sluken helt inn til der jeg stod. Var ikke veldig stor, men kanskje 200g isj?

Hjemturen

Det ble en kraftanstrengelse å gå turen tilbake mot bilen. Opp og ned, for så å gå opp og ned, opp og ned, et slit, men været var magisk så det ble en fin tur og en ekstremt god treningsøkt 😅

Her et bilde fra Ferdevatn. Her fisket vi ikke da dette vannet ikke inngår i Valle Fiskeadministrasjon sine fiskevann.

Ferdevann Setesdal Valle

Vi gikk mye i terreng uten noen gode stier, men siktet oss inn på en traktorvei som vi kunne følge siste del av turen. Den veien var bratt! Sykt bratt enkelte steder. Ufattelig at et kjøretøy kan benytte veien, men greit for oss som var slitne. Vi fikk virkelig brukt muskler i beina vi normalt ikke bruker! Når vi kom ned til bilveien vi hadde kjørt på for å komme til parkeringsplassen, var det ca 800m å gå opp for å hente bilen 😅

En minnerik fisketur i Setesdal som for alltid vil huskes som en hard tur, med godt fiske og aldeles nydelig natur.

For å fiske i vannene vi har beskrevet i denne artikkelen må du ha fiskekort fra Valle Fiskeadministrasjon.

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

MittFiske.no AS – Postadresse: Haugvegen 14, 4353 Klepp Stasjon – Tlf: 465 24 032   –    Copyright (C) 2016-2018 : Mittfiske.no AS